۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

مسوولان حقوق بشر زون شمال: بلخ و جوزجان بیشترین موارد خشونت ها را به خود اختصاص داده

به گفته مسوولان حقوق بشر زون شمال، ولایات بلخ و جوزجان از جمله ولایاتی است که بیشترین آمار خشونت ها را علیه زنان در سال گذشته به خود اختصاص داده است.
فوزیه نوابی مسوول بخش حمایت و انکشاف حقوق بشری کمیسیون مستقل حقوق بشر زون شمال در رابطه به آمار ثبت شده خشونت ها علیه زنان در سال 1391(سیزده نودو یک) گفت: در سال گذشته در چهار ولایت شمال 502 (پنج صدو دو) مورد خشونت به ثبت رسیده است که بیشترین موارد این خشونت ها را قتل، تجاوز جنسی، لت و کوب، طلاق های بی مورد، فرار از منزل و ازدواج های قبل از وقت تشکیل میدهد، که در سال گذشته بیشترین رقم را در شمال افغانستان به خود اختصاص داده است، او تصریح کرد که ولایت بلخ و جوزجان از جمله ولایاتی است که در شمال کشور بیشترین رقم خشونت ها را به ثبت رسانیده است.
به باور مسوولان حقوق بشر: عدم آگهی مردم از قوانین شرعی، حقوق بشری، فقراقتصادی و بی توجه یی دولت به این مسله باعث افزایش خشونت ها در این اواخر گردیده است.

 این مسول بخش حمایت و انکشاف حقوق بشری زون شمال میگوید که در یک ماه اول سال روان 1392 بیش از 10 (ده) مورد خشونت که بیشترین شان قتل و تجاوز جنسی می باشد تاحال به ثبت رسیده است که قابل نگرانی است، او افزایش خشونت ها در شمال افغانستان بخصوص در ولایت بلخ را بی سابقه خوانده می افزاید اگر دولت و نهاد های حقوق بشری که در این عرصه کار می کنند توجه نکنند ما شاهد بی بندو باری های بیشتر از این خواهیم بود.
قابل ذکر است در ولایت بلخ بالای یک دختر جوان که از ولایت سمنگان به این ولایت آمده بود در ماه حمل سال روان از سوی چندین تن مورد تجاوز جنسی گروهی قرار گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر