۱۳۹۲ اردیبهشت ۳۰, دوشنبه

بزرگان ما با پاکستان ارتباط دارند

یک گروپ پانزده نفری شورشیان که در ولسوالی چمتال و کوه البرز ولایت بلخ فعالیت میکردند، روز دوشنبه 17 ثور به پروسه صلح پیوستند.
"محمد سالم احسان فرمانده امنیه ولایت بلخ" از پیوستن گروپ شورشیان مسلح در پروسه صلح ابراز امید واری کرده کفت: در ولایت بلخ وضعیت امنیتی نسبت به گذشته خوب است. وی تصریح کرد که در گذشته یک تعداد تهدیدات امنیتی در ولسوالی های چمتال، چهار بولک، شولگره و ساحه کوه البرز وجود داشت اما خوشبختانه امروز وضعیت امنیتی رو به بهبود شدن است. فرمانده بلخ میگوید که از آغاز کار پروسه صلح تاحال 295 (دوصدونودوپنج) نفر از شورشیان مسلح در این ولایت به پروسه صلح پیوستند.
این شورشیان کشور پاکستان را بخاطر تحریک گروه های مسلح در کار شورش گری متهم کرده میگویند که ملاهای پاکستانی آنان را حمایت و تشویق میکرد تا دست به شورش گری و نا امن سازی مناطق شان بزنند.
"محمد نبی" یک تن از شورشیان اسبق که در پروسه صلح پیوسته چنین می گوید: جنگ بد بختی است! ماره ملاهای پاکستانی تشویق به این کار میکردند. و بزرگان ما نیز با پاکستانی ها ارتباط دارند، برای ما سلاح می خرند و بعضی وقت ها هم توسط عشر و ذکات که از مردم جمع می کردیم با همان پول سلاح خریداری میکردیم. او گفت که سلاح های مختلف در ولسوالی ها به قیمت مناسب پیدا می شود.
بیش از ده سال است که حکومت از جمع آوری سلاح های غیر قانونی حرف می زند ولی هنوز هم  در اکثریت مناطق کشور سلاح های غیر قانونی خرید و فروش می شود.
"محمد اختر ابراهیم خیل" رییس پروسه صلح ولایت بلخ میگوید که از شروع فعالیت این پروسه تا حال 295 تن که 35 تن انان فرمانده هان بلند پایه شورشیان بودند به پروسه صلح پیوسته است. او بیان کرد که تلاشها برای صلح در ولایت بلخ جریان دارد تا گروپ های کوچک و بزرگ دیگری هم که وجود دارد در این پروسه بپیوندد.
مسوولان پروسه صلح می گویند که ولسوالی های چهار بولک، چمتال، شولگره، دولت آباد و ساحات کوه البرز و سر آسیاب از مناطقی است که بیش ترین شورشیان جا گرفته و مصروف فعالیت های تروریستی هستند.
نصرالله یک تن از شورشیان ساحه کوه البرز ولایت بلخ که به پروسه صلح پیوسته است، انگیزه همکاری خود را با طالبان این گونه بیان می کند: در سطح ولسوالی ها طالبان بسیار است، ما بخاطر اینکه توسط آنان تحت فشار قرار داشتیم و بخاطر حفظ جان خود و خانواده های مان دست به شورش گری زدیم که برای ما انان سلاح میدادند و ما را می گفتند شما باید علیه نظام کنونی قیام کرده و خارجی هارا از کشور تان بیرون کنید. 
این در حالیست که سال گذشته رییس پروسه صلح ولایت بلخ از عدم کمک های وعده شده برای شورشیان که در پروسه صلح می پیوستند شکایت میکرد و روند این پروسه را به گونه غیر موثر تلقی می کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر