۱۳۹۴ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

جنرال دوستم: پاکستان باید به لیست سیاه سازمان ملل اضافه شود


همانند سایر افغانها، جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری نیز پاکستان را عامل عمده بدبختی و ناامنی در افغانستان می‌داند.
آقای دوستم شب گذشته پس از برگشت از ولایات فاریاب و سرپل به کابل در جمع از افرادیکه به پذیرایی‌اش جمع شده بودند گفت: با در نظرداشت حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی و سازمان دهی حمله یازدهم سپتمر 2001 بر امریکا، شورای امنیت سازمان ملل باید این کشور را در لیست سیاه قرار دهد: چرا این پاکستان را به لیست سیاه ناقض حقوق بشر درج نمی‌کنند و بالایش فشار نمی‌آورند؟ خواهش ما از شورای امنیت سازمان ملل اینست که بالای پاکستان فشار بیاورد و دست‌اش را از حمایت تروریستان بگیرد.»
پس از آنکه در ماه گذشته ناامنی در ولایت فاریاب افزایش یافت، شورای امنیت ملی افغانستان از جنرال دوستم تقاضا کرد تا برای پاکسازی این ولایت از وجود مخالفان مسلح، رهبری جنگ را به دست گیرد.
جنرال دوستم با افرادش و نیروهای افغان علاوه بر پاکسازی فاریاب، مناطق ناامن ولایت سرپل را نیز به کنترول دولت درآورد و شب گذشته دوباره به کابل برگشت.
به باور آقای دوستم، اگر وی رهبری جنگ را به دست نمی‌گرفت، ولایت فاریاب به دست طالبان سقوط می‌کرد و ولایات کندز، بدخشان و بلخ هم زیر تهدید جدی امنیتی قرار می‌گرفت.
معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که در جریان عملیات افراد بلند پایه استخبارات پاکستان، داعش، چچینی و ازبکستانی را از پا در آورده‌اند.
اما جنرال دوستم می‌گوید: برایش ثابت گردیده که دشمن اصلی مردم افغانستان، اداره استخبارات پاکستان است: «ما با داعش، پاکستانی‌ها و با آی آس آی می‌جنگیم، این گپ را هوایی نمی‌گویم، از چندین سال به اینسو آن‌ها وطن داران و بزرگان ما را به شهادت می‌رسانند، دشمن همه ما همین پاکستان و آی آس آی است.»
آقای دوستم هم‌چنان گفت که قرار است عصر امروز(سه شنبه) گزارش عملیات‌ها در ولایات فاریاب و سرپل را به شورای امنیت ملی افغانستان ارایه کند و در صورت که رییس جمهور به وی اجازه دهد، آماده است تا به هدف سرکوب مخالفان مسلح به سایر ولایات افغانستان برود.
آقای دوستم به این باور است که مخالفان مسلح به‌خصوص گروه داعش نه تنها که افغانستان را با مشکل مواجه ساخته، بلکه کشورهای آسیای میانه به‌خصوص روسیه را نیز تهدید می‌کند.
وی از روسیه خواست تا خاموشی‌اش را بشکند و نیروهای افغان را در کار مبارزه با این پدیده، با فراهم اوری تجهیزات نظامی کمک کند.
حکومت افغانستان گفته، تا زمانیکه پاکستان دشمن افغانستان را دشمن خود نخواند و با تروریستان به گونه جدی مبارزه نکند، از این کشور هیچ گونه توقعی برای ختم جنگ و یا میانجیگری برای مصالحه با مخالفان مسلح ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر