۱۳۹۴ شهریور ۱۴, شنبه

غنی در اجلاس بین المللی سام: حکومت وعده‌های خودرا وفا کرده است

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور می‌گوید که دولت افغانستان در قبال تعهداتش به جامعه جهانی گام های عملی و مشخصی برداشته است.
آقای غنی که در نشست مقام های ارشد کشورهای کمک کننده به افغانستان (سام) در ارگ ریاست جمهوری سخن می گفت: پیرامون دستاوردهای حکومت در راستای اصلاحات گسترده صحبت کرد.
وی با بیان این مطلب که اداره افغانستان یک اداره کامل است گفت: " ما یک تیم واحد هستیم و کابینه‌ی متخصص داریم و برای اصلاحات بنیادین هماهنگ کار می‌کنیم".
آقای غنی کارکردهای حکومت را در قبال تعهداتش به جامعه بین المللی بنیادین خوانده و اظهار داشت: " حکومت به وعده‌های خود وفا کرده است".
رییس جمهور خاطرنشان ساخت که رسیدگی به همه مشکلات در وقت و زمان کم امکان پذیر نمی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از کشورهای کمک کننده، نیروهای ناتو و آیساف قدردانی نمود و افزود که حال نیروهای امنیتی افغان توانایی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند.
وی موارد زیر را از جمله دستاوردهای خواند که حکومت افغانستان پس از کنفرانس لندن روی دست گرفته است
-
ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی
-
ایجاد کمیته ی ملی تدارکات ملی
-
آغاز مبارزه جدی با فساد اداری
-
بررسی مجدد پرونده ی کابلبانک
-
حمایت از حقوق بشر و سهم دادن به زنان در سطوح بلند دولتی
-
آغاز مبارزه جدی علیه کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر
-
ایجاد کابینه ی متخصص به هدف حکومتداری خوب
-
آغاز اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی
-
تقویت سکتور خصوصی
-
تصویب قوانین بانکداری به شمول قانون پولشویی
وزیر مالیه: مشکلات زیادی را به میراث گرفته ایم
اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور نیز در این نشست اظهار داشت که حکومت جدید مشکلات زیادی را به میراث گرفته است.
آقای حکیمی اظهار داشت که حل این مشکلات کار آسانی نیست؛ اما با وجود آن حکومت افغانستان پس از نشست لندن دستاوردهای مهمی داشته است.
وی، رسیدگی به ضعف بانکداری، خلای مالی، پرونده کابلبانک، افزایش عواید داخلی، بهبود سیستم گمرگی، ایجاد کمیته ی ملی تدارکات، کمیسیون اصلاحات انتخاباتی، ارایه برنامه عملی برای زنان، صلح و امنیت، ایجاد شوراهای جدید انکشافی و... را از جمله دستاوردهای حکومت برشمرد.
هیسم: جامعه جهانی متعهد به ادامه همکاری با افغانستان است
در همین حال؛ نیکولاس هیسم نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان تاکید نمود که این نشست نشان دهنده صداقت افغانستان در قبال تعهداتش به جامعه جهانی و زمینه ساز ادامه کمک های آینده جامعه بین المللی به افغانستان خواهد بود.
آقای هیسم بیان داشت که زمانی کمک های جامعه جهانی به افغانستان موثر می باشد که همه افغان ها در آن سهیم باشند.
وی خواهان ارایه گزارش حکومت افغانستان پیرامون دستاوردهایش پس از کنفرانس لندن شد و گفت: " از کنفرانس لندن و تعهدات حکومت جدید افغانستان ۹ ماه می گذرد و باید افغانستان از پیشرفت های خود در قبال تعهدات به جامعه جهانی گزارش دهد".
نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش تلفات افراد ملکی در این کشور، یکبار دیگر از ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان خبر داد.
آقای هیسم گفت: " کمک های جامعه جهانی ادامه خواهد داشت... این جلسه به معنی ختم کار نیست و همه اشتراک کنندگان باید بحث های آزاد و صادقانه یی داشته باشد تا گامی در راستای خودکفایی افغانستان برداشته شود".
گفتنی است که دولت افغانستان در نشست مقام های ارشد کشورهای کمک کننده به افغانستان، درباره تعهداتی كه در نشست توكيو و لندن به جامعه جهاني داد، گزارش می‌دهد.
در کنفرانس سه سال قبل در توکیو که زیرعنوان "حسابدهی متقابل" برگزار شد؛ جامعه جهاني تعهد كرده بود كه ۱۶ ميليارد دالر برای ثبات و پيشرفت افغانستان كمک كند.
در بدل این کمک ها، جامعه بین المللی از افغانستان خواهان مبارزه جدی علیه فساداداری، قاچاق موادمخدر، ایجاد حکومت داری خوب، تامین حقوق زنان و کودکان شده بود.
در کنفرانس لندن که هشت ماه قبل برگزار شد؛ رهبران حکومت وحدت ملی با تاکید به عملی شدن تعهداتش، خواهان ادامه همکاری های جامعه جهانی با افغانستان شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر