۱۳۹۲ تیر ۲۵, سه‌شنبه

جانان موسی زی: در گفت‌وگو با طالبان هیچ عجله‌ی نداریم



سخنگوی وزارت امورخارجه افغانستان روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: از تمامی گزینه های ممکن به شمول دفتر طالبان در قطر برای کشاندن این گروه به میز گفت‌وگو استفاده خواهد شد.
جانان موسی زی ادامه داد: در کنار گزینه های دیگر، آغاز گفت‌وگوهای صلح در دفتر طالبان در قطر وابسته به عملی شدن ضمانت‌هایی است که پیش از گشایش این دفتر به حکومت افغانستان داده شده بودند.
وی افزود که نقش پاکستان و ایالات متحد آمریکا هم در کشانیدن طالبان به میز گفت‌وگوها بسیار اثرگذار است و ایران نیز از گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت دولت افغانستان حمایت می کند.

جانان موسی‌زی گفته است: تا زمانی‌که مشخصاً دفتر طالبان در مطابقت با ضمانت‌های تحریری که به دولت افغانستان داده شده فعالیت نکند، ما هیچ عجله‌ای نداریم.
داشتن نقش رهبری در گفت‌وگوهای صلح نیز از پیش شرط‌های دولت افغانستان بوده است. وزارت امور خارجه هشدار می‌دهد که هرگونه گفت‌وگوی صلح بدون رهبری دولت افغانستان نمی‌تواند نتیجه دلخواه داشته باشد.
جانان موسی‌زی افزود: اگر یک پروسه‌ای آغاز شود برای افغانستان به نام پروسه صلح که رهبری آن به دست دولت افغانستان نباشد  نتیجه مثبت نخواهد داشت.
گفت‌وگوهای صلح ظاهرا به قفلی می ماند که دولت در تلاش پیدا کردن کلید آن برآمده است؛ گاه نقش پاکستان در گفت‌وگوهای صلح اثرگذار گفته می‌شود، گاه نقش ایالات متحده آمریکا و گاهی هم نقش عالمان دین، اما گفته می‌شود که تمامی این نقش‌ها و تمامی هزینه‌ها نتوانسته اند در این گفت‌وگوها اثرگذار باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر