۱۳۹۲ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

حامد کرزی: خشم و غضب شدیدم را برای حکومت امریکا برسانید

رییس جمهور افغانستان می‌گوید، افغان‌ها در جنگی کشته شده‌اند که از آن‌ها نبود.
حامد کرزی در مصاحبهء که روز یکشنبه در روزنامهء واشنگتن پوست نشر شد، گفته است، جنگ در افغانستان با درنظر داشت منافع این کشور صورت نگرفته و او مطمین است که این جنگ 12 ساله که طولانی ترین جنگ تاریخ امریکا به‌شمار می‌آید و بعد از حملات 11 سپتامبر آغاز شد به‌خاطر امنیت امریکا و منافع واشنگتن بوده است.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، امتناع حامد کرزی از امضای توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با ایالات متحده که به نیروهای خارجی اجازه‌ی حضور را در افغانستان بعد از سال 2014 میلادی می‌دهد، قصر سفید را نا امید ساخته است.
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده به وزارت دفاع آن کشور یا پنتاگون گفته است تا برنامه‌ی خروج نیروهای آن کشور را از افغانستان با احتمال اینکه بعد از سال 2014 میلادی هیچ عسکر امریکایی در آن کشور باقی نماند را آماده کنند.
بارک اوباما رییس جمهور امریکا این موضوع را روز سه شنبهء گذشته در یک صحبت تلیفونی به حامد کرزی گفته است و این نخستین صحبت تلیفونی بارک اوباما از ماه جون سال گذشته تا اکنون با حامد کرزی بوده است.
قصرسفید با اخذ موقف تازه در مورد توافق‌نامه‌ی امنیتی و دفاعی با افغانستان گفته است که امکان امضای این توافق‌نامه را تا اواخر سال جاری میلادی باز می‌گذارد.
حامد کرزی در صحبت با روزنامه‌ی واشنگتن پوست گفته است: برای آن‌ها خوب خواهد بود، اگر این توافق‌نامه را با جانشین من امضا کنند.
حامد کرزی تاکید کرده است که قبل از آن‌که او توافق‌نامه را امضا کند، ایالات متحده امریکا باید مذاکرات صلح را با طالبان آغاز کرده، حملات و تلاشی خانه‌های افغان‌ها را متو قف سازد.
در این مصاحبه رییس جمهور افغانستان، هم‌چنان در مورد قربانیان جنگ عمیقاً ابراز رنجش کرده، گفته است، نسبت به قریه‌های افغانستان عملیات امریکا باید به پناه‌گاه‌های طالبان در پاکستان متوجه شود.
حامد کرزی گفته است، انتقاد از امریکا و متحدانش یگانه راهیست که او می‌تواند توجه‌ واشنگتن را به نگرانی هایش جلب کند و زمانی‌که مصاحبه کننده حامد کرزی را بدرقه می کرد، وی گفت: مراتب سپاس‌گذاری و تمنیات نیک مرا برای مردم امریکا، خشم و غضب شدیدم را  برای حکومت امریکا برسانید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر