۱۳۹۱ اسفند ۶, یکشنبه

والی بلخ خطاب به وزیر خارجه

والی بلخ خطاب به وزیر خارجه: سیاست خارجی کشور باید روشن گردد
http://baztab.tv/uploads/moh_atta_02.JPG
عطامحمد نور والی و زلمی رسول وزیر خارجه ی کشور در یک نشست خبری با خبرنگاران روز سه شنبه در تالار مقام ولایت بلخ روی چگونگی پروسه صلح و موضوعات کشوری بحث کردند.
آقای نور ضمن یاد آوری مشکلات درعرصه ی سیاست خارجی کشور  شورای عالی صلح را یک روند گنگ و مبهم دانسته و خواهان بازنگری در پالیسی های این روند شد. وی اضافه نمود:  شورای عالی صلح تا حال پالیسی مشخصی در رابطه به طالبان که از زندان های پاکستان آزاد میشوند ندارد.
والی بلخ خطاب به زلمی رسول وزیر خارجه ی کشور گفت که سیاست خارجی کشور باید روشن و شفاف باشد.
http://baztab.tv/uploads/moh_atta_01.JPG
درین نشست در مورد وضعیت امنیتی کشور بعد از خروج نیروهای نظامی جامعه جهانی، چالش های فراراه انتخابات 2014، چالش ها و مشکلات تجارتی با کشور های همسایه افغانستان نیز بحث ها و گفتگوهای با حضور نماینده های بلخ در پارلمان و مقامات محلی بلخ صورت گرفت.
زلمی رسول وزیر امور خارجه کشور در مورد گشایش دفتر طالبان در قطر می گوید: تاحال کدام دفتری در قطر از طرف مردم افغانستان باز نشده و ما با طالبانی صلح خواهیم کرد که پالیسی شورای عالی صلح را بپزیرند، قانون اساسی افغانستان را بپزیرند و به آزادی های اجتماعی سیاسی و مدنی مردم ما احترام بگذارد.
در عین حال والی بلخ نگران ضعیف شدن نیروهای امنیتی پس از خروج نیروهای خارجی از کشور می باشد.
وی می گوید: با خروج نیروهای نظامی جامعه جهانی افغانستان به چالش های امنیتی و اقتصادی روبرو خواهد شد، درهمین حال آقای نور خواستار یک عده تجهیزات نظامی از نیروهای جامعه جهانی به اساس یک سلسله توافقات امنیتی با کشور های عضو ناتو گردید.
اما زلمی رسول وزیر امور خارجه از وعده نمودن نیروهای خارجی در مجهز ساختن نیروهای داخلی سخن می زند.
رسول می افزاید: دوستان بین المللی ما وعده سپردند که تا سال 2014 پنجصد عراده تجهیزات نظامی و استخباراتی را در خدمت اردوی ملی و نیروهای امنیتی افغانستان قراردهند و بعد از 2014 الی 2024 سالانه حدود یک ملیارد دالر به نیروهای نظامی افغانستان کمک کنند.
این در حالی است که نگرانی ها از خروج نیروهای خارجی در پس از سال 2014 یکی از بحث های جنجال بر انگیز در محافل و گفتمان سیاسی و اذهان عامه تبدیل شده است.منبع بازتاب نیوز:http://www.baztab.tv/single.php?id=5#.USl0ftnCtdg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر